Billedpædagogik - ".....vi tegner til vi segner"

"Det hele starter med det første skridt"

 ”Vi tegner til vi segner”:
Vi vil gerne inspirere og udvikle en pædagogisk praksis indenfor "børns æstetiske billed - og læreprocesser" eller sagt på en anden måde: .... hvad er der på spil når børn tegner. Og hvordan understøtter vi som pædagoger dette vigtige område. Det er et punkt som vi har arbejdet en del med, især i vores pædagogiske praksis, men også i afsøgning af brugbart litteratur og inspiration materiale.

Vi vil gerne "befri" dette område for den megen fokus på den udvikling psykologiske vinkel.

…vi vil gerne befri dette område for at være en forudsætning for den kommende skriftsprogs indlæring i folkeskolen ("... nu kan han tegne indenfor stregerne, så er han nok klar til at starte i skolen"),

…vi vil gerne befri synet på børns tegninger, som materiale en terapeutisk/analytisk tilgang til børnene,

…vi vil gerne befri børnene for det "skabelons-helvede", der findes i rigtig mange børnehaver. Det er en praksis vi i forskellige andre sammenhænge har arbejdet med i mange år.

Men vi synes at vi med vores fælles fokus i SanseSlottet, nu har vandret af stier, som vi ikke har været på før.  Eller rettere vores børn har udfoldet kompetencer indenfor dette område, som er rigtigt spændende.

Litteratur:
"Billedpædagogisk junkfood i børnehaven" Anna K. Andreasen

Her en lille video om "de første skridt":